top of page

Fortellingsdimensjonen

Buddhismen består av mange historier og fortellinger med varierende lengde. De fleste av disse handler om - Hvordan å oppnå nirvana.

 

"Nirvana er frigjøring fra uvitenhet og betyr lidelsens endelige opphør. Nirvana ersåledes buddhismens frelsesmål. Det kan også forstås som en tilstand preget av en fornemmelse av enhet, harmoni og fravær av ego. " - Tatt fra SNL

Innad i buddhisme finner vi fortellinger eller "myter" som det kalles. Myter er sanne fortellinger for de religiøse buddhister men er samtidig ikke vitenskaelig eller historisk bevist. Akkurat som i kristendommen, hvor det er mange fortellinger men mye av det som blir skrevet ned ikke er vitenskapelig bevist. Mye  Disse fortellingene varierer veldig i form og innhold. De kan ofte bli framstilt som lyrikk eller prosa. de kan også handle om Gud eller mennesker.

Fortellingsdimensjonen er tett med læredimensjonen og den rituelle dimensjonen. Det er fordi fortellingsdimensjonen har mye om Buddhas liv - hans lære og hans kultiske liv.

​

De tre grunnleggende forhold

Siddharta (Buddha) har levd mange liv. Han husker så mange som 91 liv. Han så den karmiske sammenhengen mellom et liv og det neste. Han så også hva som ga god og dårlig karma. Han innså de fire edle sannhetene og virkeliggjorde nirvana.

Tipitaka er en av de gamle hellige budhistiske tekstene. Den er skrevet på gammel indisk og handler om livet til buddha.

Buddha's liv

Se filmen til høyre om buddhas liv og lære. Han het siddharta og levde et utrolig liv.

bottom of page